Kristel Geraerts

Kinesitherapeut, MT Lymfetherapeut PM bij kinderen

Ik ben Kristel Geraerts, geboren en getogen Genkenaar. Bij Body&Mind sta ik in voor 3 belangrijke patiëntengroepen.

Mijn opleiding als manueel therapeut heb ik aangevuld met dry-needling. Het manueel werken is soms niet voldoende om bij ernstige tonusverhoging de gewenste ontspanning te brengen. Door het heel gericht inbrengen van acupunctuurnaalden in de triggerpunten van de spieren van de ledematen en/of de wervelkolom te prikken, wordt een diepere ontspanning in de spier bekomen. Door mijn sportieve aard vul ik de manuele therapie aan met oefeningen uit Yoga en Pilates opleidingen die ik aanvullend heb gevolgd.

Een andere specialisatie van mij betreft de lymfedrainage en inwindeltechnieken. Zowel bij trauma-, orthopedische-, als herstellende oncologische patiënten zijn deze technieken een belangrijke meerwaarde in het revalidatieproces en het welzijn van de patiënt(e).

Mijn interesse om met kinderen te werken leidde mij naar de opleiding psychomotoriek en bijkomend aangevuld met schrijfmotoriek. In hoofdzaak richt ik me op kleuters en lagere school kinderen die op vlak van grove en fijne motoriek, en dus ook vaak schrijfmotoriek, moeilijkheden ondervinden. Door individueel en specifiek op de noden van het kind te werken, tracht ik de motorische ontwikkeling en ook het concentratievermogen van het kind te stimuleren. Dit natuurlijk in samenspraak met de klasleerkracht en het CLB om optimaal te ondersteunen.

De rode draad in deze patiëntengroepen en de praktijkvoering bij Body&Mind is vaak STRESS.

Door de opleiding Dixhoorn te volgen beschik over voldoende kennis en tools om zowel kinderen met stressklachten,  oncologische patiënten waarbij het herstel vertraagd wordt door angst en stress  en musculoskeletale klachten die een duidelijke stres gerelateerde achtergrond hebben aan te pakken.

Dixhoorn technieken zijn relaxatie en ademhalingstechnieken die makkelijk integreerbaar zijn in het dagelijks leven. In tegenstelling tot de fasciatherapie en de S-PP betreft het hier geen psycho-somatische begeleiding, maar louter de meerwaarde van de patient technieken aan te leren om de rollercoaster van het leven zoals het zich aandient te doorstaan. Ik denk hierbij aan periodieke overbelasting op het werk of de rollercoaster van diagnose, operatie, nabehandeling van kanker. Bij kinderen betreft het vaak periodes van stress rondom examens of wanverhouding tussen kunnen en verwachtingen, al dan niet van ouders, leerkrachten of zichzelf.